Monday, August 31, 2009

Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO

Nisa Mawaddah di Candid dengan Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO
Camera:
Canon EOS 350D Digital Exposure: 0.013 sec (1/80) Aperture: f/4.0
Focal Length: 108 mm ISO Speed: 1600

Gambar ini dirakamkan pada puasa yang ke-9. Untuk pengetahuan semua, pada ketika ini saya sedang rehat dan tidur dengan gembiranya (nasiblah tak dicandid orang). Kebetulan pula memang sengaja saya biarkan bag camera di atas meja di ruanag tamu. Isteri saya memang sudah lama mengidam mahu merakamkan aksi-aksi anak buahnya dengan cemera saya, terus saja dicapai camera itu, dengan tidak memikir panjang, dikerjakan camera itu semahunya demi merakamkan aksi-aksi anak buah kesayangannya, sedangkan saya pula sedang asyik tidur (penant memandu).


Secara asasnya, isteri saya pernah menceritakan kepada saya yang dia masa belajar dahulu, pernah mengambil subjek tambahan "fotografi dan sedikit asas-asas tentang adobe photoshop, tapi sayangnya, dia sudah lupa, tidak ingat lagi katanya. Bila diamati kembali, sebabnya hanyalah satu, ilmu yang ada tidak dapat digunakan dengan semaksima mungkin untuk meneroka, mencuba dalam menghasilkan sesuatu yang "seni". Lagipun dia tidak mempunyai camera sendiri pada ketika itu. Tetapi sekarang dia sudah boleh "renew" sikit-sikit apa yang pernah dia belajar dahulu, dan saya akan bersikap "bisu seribu bahasa" bila ditanya. Kalau ditanya kenapa? jawabnya adalah, biar dia ingatkan semula ilmu-ilmu lalu. Ilmu kemahiran semua orang mampu milikinya.


Setelah puas dia "mengerjakan" camera saya, tiba-tiba dia datang mengadu, begini lebih kurang jalan ceritanya....


Isteri : bang... bang... tenngok lah gambar ni, gelap je yang banyak... alaaa tak cantik lah.

Suami : erggggggghhh.... (menggeliat sikit). Lah, gunu lah auto kalau nak senang, pusing je ke hijau tuuuu...

Isteri : Ok lah... cam ni ek?

Suami : Huhhh ( ringkas )


selepas beberapa saat yang panjang...


Isteri : Bang... baaaaang... buruk lah, tak cantik... aduuuiii

Suami : meh sini tengok... tu ada yang jadi tuu, kenapa lagi?

Isteri : nak yang cam lain.. ni ada flash. Suami : uik cam tu pulak.


Dengan tidak memikir panjang, saya pun hayun ISO SPEED nya ke 1600 dengan tanpa memikir panjang, mungkin disebabkan tidur dah terbantut. Tetapi terjadi dengan tanpa niat. hahahahahaa...Jadi selepas diamati, bagi saya ini adalah antara gambar yang cantik, walaupun budak kecik itu tidak menghadap kepada lensa camera. Ini adalah gambar pilihan editor untuk kali ini.


p/s : Bila iso kita tinggi, hasil pada gambar nanti dia ada noise (bintik-bintik). Ini diakui oleh semua orang. Saya sebagai pengguna Canon eos350d ini, mengakui wujudnya fanomena ini. Tapi kalau kita buat Black & White, gambarnya klasik. Tepuk dada, tanya selera.




SEKIRANYA ANDA SUKAKAN HASIL KERJA KAMI,SILA E-MAILKAN KEPADA KAMI UNTUK MENDAPATKAN SEBUT HARGA TERKINI. PAKEJ KAMI BERMULA SERENDAH RM500.00 SAHAJA (UNTUK SATU SESI PENGAMBARAN). KETERANGAN LANJUT SILA HUBUNGI KAMI MELALUI :E-MAIL : tok_putih2002@yahoo.com atau TEL : +6012.9831632

No comments:

Post a Comment