Tuesday, August 18, 2009

Sebarkan ILMU

Camera: Canon EOS 350D Digital Exposure: 0.008 sec (1/125)
Aperture: f/5.6 Focal Length: 81 mm ISO Speed: 200
(Gambar ini telah melalui proses tranfomasi adobephotoshop)

Pada hari yang berbahagia ini, saya ingin berkongsi sedikit tips editing, bagaimanakah kita semua dapat menghasilkan seperti gambar di atas ini. Saya sertakan exif datanya sebagai rujukan. Dikesempatan yang ada ini, mari kita berkongsi teknik editing ini. Tiada sebarang bayaran dikenakan. Bagi yang berminat boleh cuba. Bagi yang tidak faham boleh tanya saya sampai faham.


Gambar ini adalah versi candid yang telah saya rakamkan di Zoo Melaka pada bulan lepas. Bila dibelek-belik kembali koleksi khazanah yang lepas, ada juga gambar yang menarik dan bom (bagi aku lah, orang lain tak kot). Berlatar belakangkan kerusi, saya kira gambar ini cukup menarik dan mampu memberikan impak sekiranya ia melalui sedikit tranfomasi adobe. Kemahiran asas ini sangat penting untuk menghasilkan gambar yang menarik.

Langkah-langkahnya adalah seperti berikut :
1. Open File (cari gambar yang berkenan)
2. Duplicate + Sharp kan gambar ini.
3. Desature + fotofilter + kuning-kuning sikit.
4. Blur + guassian blur
5. texture + brush sikit-sikit kat mukanya (Masking)
6. Gradient
7. multiply
8. Siap


Untuk yang akan datang, saya akan sebarkan bagaimana untuk menghasilkan gambar yang mempunyai kesan khas (iR) dalam Bahasa Melayunya, Infra Merah (Infrared).


SEKIRANYA ANDA SUKAKAN HASIL KERJA KAMI,
SILA E-MAILKAN KEPADA KAMI UNTUK MENDAPATKAN SEBUT HARGA TERKINI. PAKEJ KAMI BERMULA SERENDAH RM500.00 SAHAJA
(UNTUK SATU SESI PENGAMBARAN).
KETERANGAN LANJUT SILA HUBUNGI KAMI MELALUI :
E-MAIL :
tok_putih2002@yahoo.com atau TEL : +6012.9831632

1 comment:

  1. wah..gmbr muda2 ni.beza memang berbeza hi hi

    ReplyDelete