Monday, August 10, 2009

AdobePHOTOshop...

Foto By : BariqANNUR Photography Edited By : tok-putihCreative

"Gambar ni, balik nanti aku mesti edit, mahu buat castom album untuk pengantin, bagi dia puas hati, baru dia rasa berbaloi ambik dengan aku, untung-untung dia bagi tahu kepada kawan-kawan yang lain, bertambah rezeki aku..."


Sudah menjadi satu rutin, setiap kali selesai sesi merakamkan detik-detik bersejarah, kebiasaanya juru gambar akan membuat suntingan semula terhadap setiap gambar yang telah dihasilkan bagi memastikan kualitinya. Kualiti inilah merupakan satu perkara yang sangat dititikberatkan oleh setiap "jurugambar upahan".

Kebiasaanya gambar-gambar ini akan disunting menggunakan perisian Adobephotoshop. Hasilnya adalah bergantung kepada kekreatifan seseorang individu. Untuk menjadi seorang yang pandai, kita perlu belajar dan terus belajar. Terus terang saya ingin nyatakan disini bahawa, kemahiran adalah satu ilmu yang mampu dimiliki oleh semua orang, dengan syarat, ia mesti di iringi dengan rasa bersungguh-sungguh dan tekun. Yang bulat tidak akan datang bergolek, dan yang pipis tidak akan datang melayang, percayalah.


Saya memberikan contoh kepada diri saya sendiri, saya tidak pernah mendapat pendidikan yang formal dalam bidang editing atau disebut dalam bidang grafik, dengan semangat ingin tahu, saya bertanya dan mengkaji teknik-teknik mudah yang boleh dikuasai dangan membuat sedikit adaptasi, dan akhirnya saya boleh menghasilkan apa yang saya mahu, apa yang saya suka, walaupun hasilnya tidak sehebat mana. Saya juga seka menjadikan karya-karya otai dalam bidang ini sebagai bahan rujukan. Saya mengagumi hasil-hasil mereka semua ini. Inilah yang disebutkan "kurnia" yang maha esa.


Inilah yang disebut kehebatan yang Maha Esa. Gunakan dengan sebaiknya. Jangan disia-siakan.

3 comments:

  1. mavellous job
    hope u'ii be the great photographerupahan.insyaAllah

    ReplyDelete
  2. Dah mantap dah nie.Dah boleh buat bengkel pun.

    ReplyDelete
  3. bukan setakat mantap je...dh boleh mengajar ni..
    Tahniah...teruskan berjuang. Moga cita-cita "wish" sama kite kecapi suatu hari nanti..

    ReplyDelete