Monday, October 19, 2009

Hak asasi manusia dan kesaksamaan...


Dewasa ini, dasar atau isu kesaksamaan sering kali disuarakan oleh pelbagai pihak. Hak-hak asasi juga seringkali menjadi perdebatan hangat di dunia. Tetapi apa yang kita dapat lihat ialah, bukan semua hak-hak asasi ini boleh dipenuhi, ini adalah kerana ada di antaranya bersalahan dan bertentangan dengan peraturan agama, adat dan budaya.

Sebagai contohnya, Aminah Wadud antara salah seorang pelopor gerakan "sisters in Islam" telah menggemparkan dunia dengan menjadi wanita pertama mengimami Solat Jumaat, di mana kebanyakan jemaahnya adalah lelaki dan bercampur antara lelaki dan perempuan dalam satu saf yang sama. Ini telah mengandang kepada penyelewengan dan telah melanggar hukum agama dan boleh juga dilihat sebagai "mencabul" kesucian agama islam. Perbuatan yang menongkah arus ini sangat tidak disenangi dan sangat dikesali. Sudah ramai cendekiawan yang mula "hilang akal" kerana terlalu percayakan diri sendiri dan tidak lagi berkiblatkan al-quran dan al-hadith. Al-quran dihina dan dijadikan bahan senda gurau, al-Hadith tidak lagi dihayati dengan sebaiknya sehinggakan mereka jadi hilang punca.

Oleh itu, kita hendaklah sentiasa mengingati dan menginsafi perjalanan hidup ini. hidup perlu berkiblat, agar ia lebih berkat. Sedikit untuk renungan pembaca blog saya.

Adakah perempuan boleh menjadi PotographerUPAHAN?
jawapan dari saya adalah boleh, dengan sayarat dia adalah seorang yang menjaga tatasusilanya, menjaga pergaulannya, menjaga adab dan pakaiannya. walaupun dia seorang photographer, batas-batas agama sangat perlu diikuti. Apa yang penting keberkatan. Yang penting mesti ditemani oleh muhrimnya semasa bekerja. Jangan dibiarkan beseorangan...


p/s : bila hidup mesti berpendirian...

No comments:

Post a Comment