Sunday, January 17, 2010

Fanomena Gerhana Matahari Separa 15 Januari 2010.

Clik untuk membesarkan size peta "Gerhana Matahari" yang di sediakan oleh NASA.


Maha Suci Allah tuhan yang telah menjadikan sekalian alam ini. Dengan kekuasaan-Nya, maka Allah taala "pesembahkan" kepada kita satu fanomena yang membuktikan kekuasaan Tuhan Pencipta yang jelas ia menjadi tanda-tanda kebesaran bagi hamba-hambanya yang sentiasa berfikir.

Selepas selesai Solat Jumaat, dalam jam 2.00 pm, saya meneuju ke rumah. dari pagi lagi hati ni tertarik untuk melihat fanomena "Gerhana Matahari Separa" dengan mata kepala sendiri. Sedang asyik bersantai, saya dikejutkan oleh suara pelajar yang meminta izin untuk pergi ke Bank BSN untuk mengeluarkan wang biasiswa. Saya menghantar mereka untuk memastikan mereka betul-betul sampai ke destinasi.

Semasa perjalanan pulang, saya sibuk menceritakan kepada mereka, hari ini adalah hari yang sangat istimewa, kerana hari ini kita semua berpeluang melihat fanomena Gerhana Matahari. Dengan wajah yang agak teruja, mereka bertanyakan bagaimanakah cara untuk melihat fanomena itu? lalu saya menjawab, "kita tidak boleh tengok terus ke arah matahari, merbahaya dan ia boleh mengakibatkan mata kita menjadi buta". lalau saya memberi altenatif, kita cuba tengok fanomena ini melalui "tinted gelap" di bahagian atas cermin hadapan. Tidak disangka, experimen itu menjadi, saya berjaya melihat fanomena itu. Subhanallah...

Terus sahaja aku capai camera dan "Shoot" sehingga dapat. Allahdulillah, ianya berhasil.

Camera: Canon EOS 350D Digital Exposure: 1/4000 sec Aperture: f/13.0
Focal Length: 300 mm ISO Speed: 100
Taken on : January 15, 2010 at 4.11pm PST


PERALATAN :
1. TINTED KERETA (BAHAGIAN DEPAN)
2. CERMIN MATA HITAM
3. CANON EOS + 70MM-300MM.

HASILNYA MUNGKIN TIDAK MEMBERANGSANGKAN, TAPI INILAH YANG SAYA TELAH USAHAKAN DENGAN KEKANGAN PERALAN. SEKURANG-KURANGNYA SAYA DAPAT APA YANG SAYA MAHUKAN. SEKIRANYA ANDA SEMUA MAHU MERAKAMKAN DETIK-DETIK INI, KITA SEMUA PERLU TUNGGU SEHINGGA TAHUN 2016.

No comments:

Post a Comment